Page 93 - Nada temas, dice ella
P. 93
the life and writings of the Carmelite mystic, her status as a new Christian
– unspoken and hidden for centuries – becomes a fundamental component in the analysis of this model of piety, her work as a reformer and as the founder of the Order of Barefoot Carmelites. The picture that emerges is one of Teresa as a ‘dissident’, who, as Rossi writes, ‘had transgressed the prohibi- tion of women having a public and powerful voice’.23
Notes
1. Augusto Guerra, Revista de Espiritualidad, n. 137, 1975, p. 541.
2. I would like to thank Silvano Giordano for authorising the translation and reworking of the article ‘Le rappresentazioni di Teresa di Gesù e il nazionalcattolicesimo’ published in Silvano Giordano (ed.), Teresa di Gesù.
La parola: comunicazione e rappresentazione, Teresianum, Edizioni OCD, Rome, 2014,
pp. 193-207. This line of study is linked to an area of research that began with my book La Santa de la Raza. Un culto barroco en la España franquista, Icaria, Barcelona, 1988 (first Ital- ian edition 1987).
3. ‘Las dos ciudades. Carta pastoral del obispo de Salamanca’ (30 September 1936), in Antonio Montero Moreno, La persecución religiosa en España. 1936-1939, BAE, Madrid, 2000, pp. 688-725.
4. Teófanes Egido, ‘Santa Teresa y las tenden- cias de la historiógrafía actual’, Ephemerides carmeliticae, XXXIII (1982) p. 159.
5. Silverio de Santa Teresa, ‘La Mano de la Santa redimida de la esclavitud bolchevique’, in El Monte Carmelo, 1 April 1937, pp. 142-156. 6. ‘[C]orazón de España y donde reside su Caudillo en la lucha por la espiritualidad y la civilización cristiana. Es presagio de bend- ición y victoria’. Boletín del Obispado de Sala- manca, 27 February 1937, n. 2, p. 56.
7. Gabriel De Jesús, La santa de la Raza. Vida gráfica de Santa Teresa de Jesús, 3 vols., Edito- rial Voluntad, Madrid, 1930.
8. ‘[D]e una manera callada, sin exhibiciones y sin discursos, porque esas cosas no son propias de mujeres, sino, sencillamente como lo hizo Teresa.’ In Pilar Primo de Rivera, Dis- cursos, circulares, escritos, Afrodisio Aguado, Madrid, 1950. On Teresian patronage, cf. José María Muñoz Sánchez, Santa Teresa de Jesús. Sintesis de su vida. Sus Patronazgos, Madrid, 1968 (first edition 1961).
9. On this subject, see also the book by Silverio de Santa Teresa, Santa Teresa modelo de feminis- mo cristiano, ‘El Monte Carmel,’ Burgos, 1931. 10. Giuliana Di Febo, Ritos de guerra y de vic- toria en la España franquista, PUV, Valencia, 2012 (first edition Desclée de Brouwer 2002), pp. 106-118.
11. For a critical revision of this topic, see Daniel de Pablo Maroto, ‘Santa Teresa y el protestantismo español’, in Revista de Espiri- tualidad, (40), 1981, pp. 277-309.
12. ‘Huelga decir que el hogar donde Teresa nació era cristiano viejo, de la más pura fe y limpieza de costumbre’. In Silverio de Santa Teresa, Santa Teresa de Jesús. Síntesis suprema
de la raza, Biblioteca Nueva, Madrid, 1939, p. 9. 13. These documents, which had initially dis- appeared, were later published by Teófanes Egido in El linaje judeoconverso de Santa Teresa (Pleito de hidalguía de los Cepeda), Editorial de Espiritualidad, Madrid, 1986.
14. ‘[C]uya meta consiste en lograr la conver- sión de los luteranos, la evangelización de los indios y la santifición de los sacerdotes’. The Pregón was published under the title
‘La Reforma teresiana y nuestro tiempo’, in Revista de Espiritualidad (21), 1962, pp. 427-444. 15. ‘[L]a España imperial, misionaria, mística y heroica del siglo XVI ... cruzada, guerra divinal contra el comunismo ... Ahumada, nombre que eleva en su origen un simbolismo de teresianismo hecho heráldica’. In José Antonio Vaca de Osma, Pregón del IV Cente- nario de la Reforma del Carmelo, Diputación Provincial, Ávila, 1962.
93