Page 38 - El arte del poder
P. 38

fig. 5
Anton Peffenhauser, parade armor of Philip II, Augsburg, c. 1560. Patrimonio Nacional. Madrid, Real Armería, cat. A.290
Antón Peffenhauser, armadura de parada de Felipe II, Augsburgo, hacia 1560. Patrimonio Nacional. Madrid, Real Armería, cat. A.290
adult garniture made by the imperial armorer Desiderius Helmschmid. Known as the “lacework” garniture, it is housed chiefly in Madrid and Vienna.6
A salient feature of Philip II’s personal adult armory is that it was composed chiefly of garnitures commissioned for him when still prince—not during his reign as king of Spain (1556-1598). Philip’s armor therefore reflected his father’s tastes. Except for a suit of parade armor of the Royal Armory (fig. 5), his garnitures were forged for him within a space of ten years (1544-1554). Of the seven that survive in varying degrees of completeness in the Royal Armory, five were crafted in only three years (1549-1551)— an unusually large number of armors for just one man in such a short period of time. These years coincide with the end of his famous Felicísimo Viaje, the ceremonial journey across Italy, Flanders, and Germany (1548-1551) designed to make the prince known in the territories over which he might come to reign. The end of the journey was marked by the festivities staged by Queen Mary of Hungary at Binche castle in what is now the Belgian province of Hainaut, and by a sojourn with his father at Augsburg, the venue for the imperial celebrations and the discussions over the succession to the imperial title—to which Philip was a firm (but ultimately unsuccessful) candidate. A luxurious representational suit of armor for the prince has been connected with this Diet (cat. 53).
Charles’ paternal influence is visible in the fact that four of these armors were commissioned from the workshop of his favorite armorer Desiderius Helmschmid.7 However, the prince ended up having his own say, as rather than choosing Desiderius’s workshop he gave the three remaining commissions to that of Wolfgang Grosschedel of Landshut in Bavaria.8 Two of the garnitures commissioned from Landshut represent two important moments in Philip II’s life. The so-called “wave or cloud bands” harness was commissioned to mark his wedding to Mary Tudor of England in 1554, as a result of which he became king consort of England and for which the emperor appointed him king of Naples (cat. 24). The emblematic “Burgundy cross” armor is linked to the landmark victory over France at the battle of St Quentin in 1557—his first major victory as king of Spain (cat. 50). He also wore part of this armor for his entry into Lisbon as king of Portugal in 1581.
Charles V abdicated in Brussels in 1556, handing over the imperial power to his brother Ferdinand I Habsburg and
rey de España. En cierto sentido fue en un primer momento deudora de los gustos paternos. Con excepción de la armadu- ra de parada A.290 de la Real Armería (fig. 5), el resto de sus guarniciones fueron forjadas en su condición de heredero, no como monarca, en un lapso de tiempo de diez años (1544-1554). De las siete conservadas en mayor o menor grado en la Real Armería, cinco fueron forjadas en apenas tres años (1549-1551), lo cual supone una inusual concentración de armaduras para un solo hombre en un periodo de tiempo muy corto. Estos años coinciden con el final de su famoso Felicísimo Viaje por Italia, Flandes y Alemania (1548-1551), destinado a que el prín- cipe fuera conocido en los territorios sobre los que podría lle- gar a reinar. El final del viaje estuvo marcado por las fiestas celebradas por María de Hungría en el castillo de Binche y por la estancia junto a su padre en Augsburgo, con motivo de la celebración imperial sobre la que se iba a discutir la suce- sión en el título imperial, al que Felipe era un firme candida- to. Con esta Dieta se ha relacionado una lujosa armadura con la que el príncipe debía ser representado (cat. 53).
El influjo paterno es patente en el hecho de que cuatro de ellas fueron encargadas al taller de Desiderius Helmschmid7, pero el príncipe acabó imponiendo su propio criterio descar- tando el taller de Desiderius y remitiendo los tres encargos res- tantes al taller de Wolfgang Grosschedel de Landshut8. Dos de las guarniciones encargadas a Landshut representan dos momentos importantes de la vida de Felipe II. El arnés llama- do de «ondas o nubes» fue encargado con motivo de su boda con María Tudor de Inglaterra en 1554, a raíz de la cual se con- vertiría en rey consorte de Inglaterra y para la cual el empera- dor le nombró rey de Nápoles (cat. 24). Por su parte, la emble- mática armadura de «aspas o cruces de Borgoña» está vinculada a la importante victoria sobre Francia en la batalla de San Quin- tín en 1557, su primera gran victoria siendo rey de España (cat. 50). Elementos de esta armadura también fueron utilizados en 1581 para su entrada en Lisboa como rey de Portugal.
Carlos V abdicó en Bruselas en 1556, cediendo el poder imperial a su hermano Fernando I de Habsburgo y el gobier- no de España y de las Indias a su hijo Felipe II. El empera- dor regresó a España y en febrero de 1557 se recluyó en el monasterio de Yuste, en la actual provincia de Cáceres, don-
the royal armory in the context of spanish history from the fifteenth to the seventeenth century 37
























































































   36   37   38   39   40