Page 179 - El arte del poder
P. 179
fig. 39 (pp. 176-177)
Desiderius Helmschmid and Jörg Sigman, detail of the parade shield of Philip II, 1552, cat. 54
Desiderius Helmschmid y Jörg Sigman, detalle de la rodela de parada de Felipe II, 1552, cat. 54
five-piece half-cuisses with wings.38 Despite reflecting this constructive scheme correctly, it is striking that Rubens had no qualms about depicting a poleyn wing that was both the wrong type and lacked decoration, and was concerned neither by the absence of a decorative band along the edge of the pieces, nor indeed by the uneven arrangement of the rivets on the lames. He was solely interested in the decorative pattern on the central band as a reference to the rest of the garniture.39
The codpiece is almost concealed by the saddle. It is not a fabric codpiece of the type associated with the puffed wide breeches (known as greguescos) depicted in the portrait by Titian, but a steel codpiece that belongs to the collection40 and was also inventoried in 1594. The presence of this piece in the painting is also an inaccuracy, as it was part of an infantry armor, not for use on horseback. It should also be pointed out that, if he had wished, Rubens could have used one of the four saddles belonging to the garniture—all of which survive—but chose to depict one that was contemporaneous with the portrait. These incorrect additions to the armor depicted by Titian show that Rubens had made some sort of note of the garniture, but when painting the portrait he did not have access to the Royal Armory pieces themselves, which he would have had during his stay in Madrid. These divergences support the explanations given by Alejandro Vergara in the catalogue entry (cat. 48) as to why it should be assumed that the painting was executed not in Madrid but in Antwerp.
Also related to the Diet of Augsburg is a superb suit of parade armor, the only one of its kind to be featured in this series of portraits. It was also crafted by Desiderius Helmschmid, who enlisted the aid of the Augusburg silversmith Jörg Sigman between 1549 and 1552 (cat. 53-55). The armor, one of the most prized pieces in the Royal Armory,41 was commissioned at a delicate political moment in which the young prince was required to make public appearances in keeping with his status and aspirations as a candidate for the imperial dignity. For an occasion of such far-reaching significance, Desiderius deviated from his usual style and technique and gave priority to techniques that are uncommon in his output, such as embossing to give relief to the central motifs, and gold-damascening for the decorative bands and scalloping. This novelty explains why he turned to the silversmith Jörg Sigman, who regarded this collaboration as a means of vindicating his art and maturity in the eyes of the city’s guild of silversmiths. Both were very proud of the
como referencia al resto de la guarnición, el patrón decorati- vo de la banda central39.
Por su parte la bragueta está casi oculta por la silla de mon- tar. No se trata de una bragueta de tela asociada a los gregues- cos como en el caso de Tiziano, sino que es una bragueta de acero conservada en la colección40 y también inventariada en 1594. La presencia de esta pieza en el cuadro también es inco- rrecta, ya que eran específicas de la infantería, no para mon- tar a caballo. Igualmente cabe señalar que Rubens podía haber utilizado una de las cuatro sillas de montar de la guarnición, todas ellas conservadas, pero que él sustituyó por otra con- temporánea al retrato. Las adiciones incorrectas a la armadu- ra representada por Tiziano evidencian que Rubens disponía de algún tipo de recordatorio de la guarnición, pero que en el momento de pintarlo no tenía la posibilidad de acceder a las piezas de la Real Armería, lo cual no habría sido para él un problema durante su estancia en Madrid. Estas divergencias abonan las razones señaladas por Alejandro Vergara en la ficha del cuadro de este catálogo (cat. 48) para suponer que no fue hecho en Madrid sino en Amberes.
Con la Dieta de Augsburgo también se relaciona una exce- lente armadura de parada, la única de esta categoría en esta serie de retratos, obra también de Desiderius Helmschmid, para la que contó con la colaboración del platero de Augsbur- go Jörg Sigman entre 1549 y 1552 (cat. 53-55). La armadura, una de las joyas de la Real Armería41, fue encargada en este deli- cado momento político en el que el joven príncipe debía apa- recer públicamente de acuerdo a su condición y a sus aspira- ciones como candidato a la sucesión de la dignidad imperial. Para una ocasión tan trascendental Desiderius se apartó de su estilo y técnica habitual, planteando el protagonismo de la decoración en técnicas inusuales en él, como el repujado para conferir relieve a los motivos centrales, y el damasquinado en oro para las bandas y festones decorativos. Esta novedad expli- ca que recurriera al orfebre Jörg Sigman, que vio en esta cola- boración el medio para reivindicar su arte y madurez ante el gremio de plateros de la ciudad. Ambos estuvieron muy orgu- llosos de ella, hasta el punto de demostrar ciertos celos profe- sionales por parte de Desiderius en su rodela. En ella se auto- presenta como un toro que embiste a un guerrero en cuyo
178 la real armería en el retrato español de corte