Page 21 - El arte del poder
P. 21
sobre el tema, así como las mantenidas con José Manuel Mati- lla y Javier Portús del Museo del Prado; con José-A. Godoy del Musée d’Art et d’Histoire de Ginebra y con Christian Beaufort-Spontin del Kunsthistorisches Museum de Viena. A Stuart W. Pyhrr del Metropolitan Museum of Art de Nue- va York le agradezco su apoyo desde el inicio de este proyec- to. A Miguel Falomir y Carmen García-Frías debo además sus valiosas sugerencias tras leer parte de mis textos para el catálogo, así como a Susan Arensberg que hizo muchas suge- rencias y preparó todos los textos de la exposición.
Como he señalado, una exposición de estas características habría sido imposible sin el trabajo de todas y cada una de las personas que componen los equipos de las instituciones orga- nizadoras, pero especialmente debemos agradecerles su traba- jo y que hayan facilitado el desarrollo del proyecto a Gordon Anson, Nancy Breuer, Abby Bysshe, Michelle Fondas, Ana- beth Guthrie, Elma Hajric, Jennifer Henel, Nancy Hoffmann, Donna Kirk, Judy Metro, John Olson, Peter Parshall, Michael Pierce, Andrew Robison, Caroline Weaver y Deborah Ziska en la National Gallery of Art; a Carmen Álvarez, Ruth Fer- nández, Isabel Ferrer, Diana Jiménez, Lourdes Puente, Patri- cia Salas y Maribel Sánchez en la Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior; y a Mercedes Alonso, Primitivo Artiaga, Pilar Benito, Paloma Callejo, Sonsoles Castillo, Puri- ficación Cereijo, Isabel Delgado, Carmen Díaz Gallegos, Eli- sa Esteban, Carmen Fernández-Lascoiti, José Ángel Fernán- dez Mingorance, Eugenia Gómez Camacho, Javier Martos, Teresa Ortiz, Almudena Pérez de Tudela, Esperanza Rodrí- guez-Arana, Eduardo Suárez, Antonio Úbeda y José Luis Val- verde en Patrimonio Nacional.
A mi familia y amigos debo, ante todo, su tiempo y su paciencia.
Álvaro Soler del Campo
collaboration in writing their catalogue entries. I owe much to the light shed by their contributions and conversations, and also to my discussions with José Manuel Matilla and Javier Portús of the Museo del Prado; José-A. Godoy of the Musée d’Art et d´Histoire in Geneva; and Christian Beaufort-Spontin of the Kunsthistorisches Museum in Vienna. I am grateful to Stuart W. Pyhrr of the Metropolitan Museum of Art in New York for his support from the start of this project. I am also indebted to Miguel Falomir and Carmen García-Frías for their valuable suggestions on my texts for the catalogue, and to Susan Arensberg who made further recommendations and prepared all the exhibition texts.
An exhibition of this importance would have been impossible without the work of each and every one of the people belonging to the teams of the organizing institutions. Special thanks are due, for their efforts and for facilitating the development of the project, to Gordon Anson, Nancy Breuer, Abby Bysshe, Michelle Fondas, Anabeth Guthrie, Elma Hajric, Jennifer Henel, Nancy Hoffmann, Donna Kirk, Judy Metro, John Olson, Peter Parshall, Michael Pierce, Andrew Robison, Caroline Weaver, and Deborah Ziska at the National Gallery of Art; Carmen Álvarez, Ruth Fernández, Isabel Ferrer, Diana Jiménez, Lourdes Puente, Patricia Salas and Maribel Sánchez at SEACEX; and Mercedes Alonso, Primitivo Artiaga, Pilar Benito, Paloma Callejo, Sonsoles Castillo, Purificación Cereijo, Isabel Delgado, Carmen Díaz Gallegos, Elisa Esteban, Carmen Fernández-Lascoiti, José Ángel Fernández Mingorance, Eugenia Gómez Camacho, Javier Martos, Teresa Ortiz, Almudena Pérez de Tudela, Esperanza Rodríguez-Arana, Eduardo Suárez, Antonio Úbeda and, José Luis Valverde at the Patrimonio Nacional.
Finally, I would like to thank my family and friends, above all, for their time and patience.
Álvaro Soler del Campo
20 prólogo y agradecimientos