Page 34 - El arte del poder
P. 34
fig. 4
Bard of Emperor Charles V. Inventario Iluminado of the Royal Armory, watercolor on paper,
c. 1544-1558
Barda del emperador Carlos V. Inventario Iluminado de la Real Armería, acuarela sobre papel, hacia 1544-1558
death led Ferdinand to return as regent until his own demise in 1516. Charles V had not yet set foot on Spanish soil, but was designated governor of Castile on behalf of his mother, Queen Joanna I, who was considered unfit to govern. He arrived in Spain in 1517, but did not take the oath of office until much later, as king of Castile in February 1518 and of Aragon that July. Shortly afterwards, following the death of Emperor Maximilian I in January 1519, he was elected as the new emperor of the Holy Roman Empire of the German Nation at the Diet of Frankfurt.
This close-knit succession of events explains the sizeable territorial legacy that Charles V received when his grandparents died: from Isabella the Catholic, the crown of Castile along with Granada, the Canary Islands, and the whole of the New World, discovered or otherwise; from Ferdinand the Catholic, Aragon with the recently incorporated Navarre, Sicily, and Naples; from Maximilian I of Austria, the imperial rights together with the central European territories of Austria; and from Mary of Burgundy, the Netherlands.
Maximilian I, a key figure in the history of the art of armor, had a determining influence on his grandson Charles V. From his court at Innsbruck Maximilian promoted the chivalric ideals by establishing rules for chivalric games and festivities. As an expert in the field of chivalry, he laid the foundations for the earliest decoration of arms and their symbolic language. Armors began to be regarded as works of art subject to an iconographic scheme designed to serve the prince, not merely as richly decorated objects. The growth of the south German centers for the production of armor in the late fifteenth and early sixteenth century is also partly attributed to Maximilian. Between the two of them, Maximilian and Charles paved the way for the predominance of the city of Augsburg until the mid sixteenth century. The rise of this center paralleled that of the Helmschmid family of armorers, which benefited from the patronage of the Habsburgs until the time of Philip II. Lorenz Helmschmid had produced the first garniture of armor as a commission in 1480. This invention consisted of a basic suit of armor with a number of interchangeable— “reinforcing” —pieces that could be combined in different ways for use in battle, parades, and the various types of chivalric games such as jousts and tourneys. Garnitures attained their height of complexity under Charles V, who, imbued with the chivalric culture, adopted his grandfather’s
Toda esta intrincada sucesión de acontecimientos, aquí bre- vemente resumida, explica la importante herencia territorial que Carlos V recibió a la muerte de sus abuelos: de Isabel la Católica, la Corona de Castilla con Granada, las islas Cana- rias y todo el Nuevo Mundo, descubierto o por descubrir; de Fernando el Católico recibió Aragón con la recién incorpora- da Navarra, Sicilia y Nápoles; de Maximiliano I de Austria, los derechos imperiales junto con los territorios centroeuro- peos de Austria; y de María de Borgoña, los Países Bajos.
La influencia de la obra de Maximiliano I sobre su nieto Carlos V fue determinante, como personaje clave en la histo- ria del arte de la armadura. Desde su corte de Innsbruck impulsó los ideales de la caballería regulando los juegos y fes- tejos caballerescos. Como experto en la materia sentó las bases para las primeras decoraciones de las armas y su lenguaje sim- bólico. Las armaduras comenzaron a ser consideradas como obras de arte sujetas a un programa iconográfico al servicio del príncipe, no como meros objetos ricamente decorados. A Maximiliano también se asocia en parte el crecimiento, a fina- les del siglo XV e inicios del XVI, de los centros del sur de Ale- mania. Entre ellos se sentaron las bases para el predominio de la ciudad de Augsburgo hasta mediados del siglo XVI. El auge de este centro es paralelo al de la familia Helmschmid, pro- tegida por los Habsburgo hasta época de Felipe II. En 1480 Lorenz Helmschmid había creado bajo su patrocinio la pri- mera guarnición de armadura. Esta invención consistía en una armadura de base dotada de una serie de piezas intercambia- bles que permitían distintas combinaciones para usar en la guerra, en las paradas y en los diferentes tipos de juegos caba- llerescos como justas y torneos. Es preciso retrotraerse a la invención de las guarniciones porque éstas alcanzaron su mayor complejidad con Carlos V, que impregnado por la cul- tura caballeresca siguió los gustos y preferencias de su abue- lo. La familia Helmschmid sería su preferida, pero en esta oca- sión estaba liderada por los sucesores de Lorenz, Kolman y Desiderius Helmschmid.
A la herencia familiar, Carlos V sumará sus propias apor- taciones, entre las que destaca el control del Milanesado, arrebatado a Francisco I de Francia tras la batalla de Pavía de 1525, acción que convirtió a Carlos V en la principal fuerza en
the royal armory in the context of spanish history from the fifteenth to the seventeenth century 33